I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 9, 2009

LELAKI MENANGIS??
Antara EGO & luahan EMOSI…
Terdapat beberapa factor yang boleh menyebabkan seseorang lelakiitu menangis dan menitiskan air mata. Antaranya ialah:

Kehilangan sesuatu
Ada segelintir kaum lelaki yang akan mudah menangis sekiranya dalam keadaan kehilangan sesuatu. Contohnya, kehilangan pekerjaan sedangkan ia memerlukan pekerjaan tersebut untuk memenuhi keperluan hidup keluarganya. Mungkin seseorang itu tidak menangis di hadapan orang lain, sebaliknya akan berbuat demikian apabila dia sedang berseorangan. Maka orang lain tidak akan tahu.


Kehilangan seseorang
Kehilangan seseorang yang sangat disayangi dan dicintai juga boleh menyebabkan seseorang lelaki itu menangis. Sebagai contohnya, kehilangan orang tua, isteri, adik beradik mahupun kekasih. Situasi ini tidak seharusnya dipandang terlalu pelik kerana ia merupakan satu situasi yang normal sebagai seorang manusia biasa.

Konflik Identiti.
Perkara ini turut menyebabkan seseorang lelaki itu mudah untuk menangis. Dalam konteks ini, ia ada kaitannya dengan aspek psikologi di mana ia melibatkan sifat sama ada untuk pilih menjadi seorang maskulin ataupun sebaliknya. Kecelaruan dan kekeliruan berlaku di dalam mereka saat untuk membuat pilihan.

Aspek Psikologi.
Faktor seterusnya adalah berkaitan dengan aspek psikologi. Seperti yang kita sedia maklum bahawa factor psikologi memainkan peranan yang paling banyak untuk membuatkan seseorang lelaki itu menangis.

Perubahan Hormon
Faktor perubahan hormone turut mampu mempengaruhi seseorang lelaki itu untuk meluahkan rasa kesedihan serta kebahagiaannya.

Kitaran Perkembangan Hidup.
Seperti yang kita ketahui, wanita mengalami kitaran haidnya setiap bulan. Tahukah anda bahawa kaum lelaki turut mengalami suatu perubahan kitaran yang berlaku di dalam hidupnya. Tahukah anda bahawa kitaran perkembangan di kalangan kaum lelaki adalah bermula pada hari ke-17 hingga hari ke-23 aebulan? Ketika ini kaum lelaki dikatakan berada di dalam puncak-puncak keletihan atau dalam istilah psikologinya adalah ‘burn out’.

Secara psikologinya, kitaran perkembangan tersebut wajar terjadi. Namun begitu ia tidak sama dengan kaum wanita. Ini kerana kaum lelaki masih mampu memikirkan logic dan rasionalnya. Namun, kitaran seperti ini tidak berlaku secara rutin. Kecuali jika seseorang lelaki itu berada di dalam keadaan tertekan atau depresi.

No comments:

Post a Comment