I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, February 9, 2009

AYAT KURSI








KEAGUNGAN AYAT KURSI

Ayat kursi merupakan ayat yang diturunkan setelah Hijrah. Oleh kerana kehebatan dan kemuliaan ayat ini, Allah SWT memerintah beribu-ribu malaikat untuk mengiringi ayat ini semasa penurunannya. Sehinggakan syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Dengan penurunan ayat Kursi ini, Rasullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid b Tsabit menulis serta menyebarkannya.

KELEBIHANNYA:

Jika dibaca dengan khusyuk setiapkali selepas solat Fardhu, pagi dan petang, ketika keluar dan masuk rumah atau hendak musafir, Insyallah akan terpeliharalah dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan diri bahkan keluarga, anak-anak dan harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah SWT
Menurut keterangan dari kitab “ Asraarul Mufidah” sesiapa membacanya setiap hari sebanyak 18kali, maka akan dibukakan dadanya dengan pelbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang menghormatinya.


Menurut Syeikh Abu Abbas, sesiapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, Insyallah akan dicerdaskan akal fikirannya.

Jika diamalkan selalu, Allah akan menghilangkan segala kefakiran di depan matanya.
Jika dibaca sebanyak 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah akan memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.
Sebagai benteng untuk menyekat pencuri daripada menceroboh tempat kediaman.
Memberi keselamatan ketika dalam perjalanan.

Jika dibaca dengan penuh khusyuk, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.
Jika mendiami rumah baru dan dibaca sebanyak 100kali, Insyallah, akan terhindar daripada gangguan dan bencana
.


Barang siapa yang membaca ayat Kursi ketika hendak tidur maka ia akan dijaga dua malaikat hingga pagi itu.

selamat beramal!!!!!!!!!!!!!

1 comment: